MALTE I SKOTTLAND 4 -9 juni 2014 Dag 2

5 juni

Frukosten intogs i en stor sal med många bord och stolar. Även denna lokal gick i 50-talets tecken.  Glastillbringaren med apelsinjuicen var även den sprucken.  Det serverades en traditionell engelsk frukost med allt från korv och bacon till toast med te och kaffe.  Mätta och belåtna styrde vi skutan mot Cadenhead´s Whiskyshop. Där mötte vi Frank i egen hög person.Efter att betalt 100 pund per person startade turen med en promenad runt ibyn.rsz_img_1573Vädret var på vår sida. Efter lite småregn på morgonen var det lämpligen nu uppehåll.  Vi matades med många historier hur Campeltown hade utvecklats under åren och då förstått speciellt whiskyhistoria. Under 1850-talet hade det funnits inte mindre än 34 olika destillerier i denna lilla by som förnärvarande har 6000 invånare.  Han berättade bland annat om den gamla klychan att irländarna kom på hur man tillverkade whisky och skottarna har förbättrat processen. Runt om i Campeltown  fanns mycket riktigt lämningar av gamla destilleri och gamla lagringslokaler för whiskyfaten. Några bestod av någon enstaka vägg. Många av dessa var dessutom skyddade så de fick inte rivas. Frank berättade att denna tur gjorde han endast två till tre gånger i månaden.rsz_img_1543

Första destilleriet som vi besökte på denna rundvandring var Glen Scotia som grundades 1832.  Under senare hälften av 1900-talet hade detta varit stängt i omgångar. Senaste nyöppningen skedde 1999. Då lånade Springbank ut personal för att kunna starta produktionen.  Vi fick en grundlig genomgång hur hela processen av whiskytillverkning går till. Intrycket var att de är inriktade på produktion och inte rundturer då mycket var slitet på denna anläggning. 63,5 % håller destillatet när detta fylls på tunnan på både Glen Scotia och Springbank. Vi fick reda på att begagnade bourbonfat kostar 125 pund att köpa och sherryfat kostar 700 pund.rsz_img_1567

Glengyle var nästa destilleri att besöka. 1872 grundades detta och lades ner 1925.  År 2000 köpte Springbank marken med tillhörande byggnader.  Mars 2004 var förberedelsens klara för att starta produktionen.  På grund av rättighetsskäl gick det inte döpa whiskyn från detta destilleri till Glengyle. Det är nämligen en blended maltwhisky. Därför heter whiskyn Kilkerran. Detta destilleri körs endast två månader per år.

För att få kallas region i whiskyvärlden måste det finnas minst tre aktiva destilleri i området. Därför har Campeltown i omgångar inte nått upp till kravet att vara region. Troligtvis är det områdets historia som gör att det fortfarande kallas region.

Springbank har investerat cirka en miljon pund i köpet av mark samt investeringar i byggnader och utrustning.  60 – 70 procent av utrustningen är ny. Bland annat såg vi en värmeväxlare från Alfa Laval.

Sedan var det dags att besöka Springbank. På detta destilleri produceras tre olika whiskys – Springbank – Longrow & Hazelburn. Detta är det enda destilleri i Skottland som själv mältar 100 % av åtgången. De säljer ca 100 000 liter whisky årligen.IMG_1958

När Frank började i whiskybranchen för drygt 40 år sedan fick alla som arbetade med whiskytillverkning, tre dram per dag.  Han insåg rätt så snabbt att det inte skulle vara bra för hans hälsa. Många av hans forna arbetskamrater har också gått under tack vara dessa dagliga drycker.  2001 slutade Springbank att sälja tunnor till allmänheten. Vi lyckades att köpa vår året innan. Ibland får man ha tur. I Warehouse no 3 fick vi prova fyra olika whisky direkt från tunnorna.  Det var i tur och ordning:

1 Springbank 1999 Red Wine

2 Hazelbourn Fresh bourbon

3 Kilkerran Fresh Port

4 Springbank 21 år

Det var mycket trevliga bekantskaper att smaka speciellt i den miljön. Sedan fick vi även komma in i warehouse no 9 där vår egen tunna har legat. Turen avslutades med en god lunch i provrummet i Whiskshopen. Sedan var det dags att se om vi kunde hitta något intressant att handla i shopen. LG köpte en 18-årig Springbank och Håkan en 18-årig Longrow.  Undertecknad köpte fyra olika flaskor som skall användas till en framtida provning.

Efter detta gick vi till puben The Fiddler´s Inn. Där konstaterade vi att den nyss genomförda whiskyturen var mycket bra och kan rekommenderas till andra. När ölen var slut bar det av tillbaka till hotellet. Där hämtade vi vårat bagage och sedan satte vi oss i bilen där Lars-Göran var dagens förare.  Vi körde till Kennacraig där vi tog båten till Islay. Det var en väldigt lugn båttur då vinden var mycket lugn denna dag.  Båtturen tog knappt 2,5 timmar. Vi firade med var sin whisky i bilen när vi rullade iland på Islay- denna mytomspunna whiskyö. Hotellet låg endast ett par hundra meter från färjelägret. Vi checkade in på The Islay Hotel. Det syntes direkt att det nyligen var renoverat. Vi åt kvällens middag på hotellets restaurang. Det blev lax och lite olika kött. I vanlig ordning fick vi vänta på Micke. Han lyckades få in sin mat mycket senare än vi andra. Kvällen avslutades med livemusik i baren. HO och MW satt kvar och lyssnade när de andra drog sig tillbaka för att nanna kudde.

Annons
Detta inlägg publicerades i Skottlandsresa, Uncategorized. Bokmärk permalänken.