MALTE I SKOTTLAND 4 – 9 juni 2014 Dag 4

7 Juni

I dag var det dags att använda bilen för att ta sig runt på övriga Islay. Micke fick äran att köra idag. Vädret var som förbytt från gårdagen. I dag var regnet tillbaka. Vi började med att köra och kolla var vi båten till fastlandet skulle avgå dagen efter. Det var nämligen inte på samma ställe som där vi anlände med båten.rsz_img_1652

Första destilleribesök denna dag var på Caol Ila. Det hade en liten shop med genrösa provsmakningsmöjligheter. Det var ingen dum början på dagen. Vi smakade tre olika varianter och de passade bra till väderleken. Sedan bar det vidare till Bunnahabhain som tyvärr hade stängt denna lördag. Denna anläggning såg sliten ut och första association var att man hade hamnat i något läger på 30-talet. Som väl var hade vi med oss en flaska Bunnahabhain på resan så vi vet att smaken på deras whisky är mer angenäm än hur anläggningen såg ut. De flesta destilleri som vi besökte denna dag låg avsides så det var små guppiga vägar som gällde för att ta sig fram till dessa ställe. Kilchoman var nästa ställe som gpsen skickade oss till. Det var princip en liten bondgård med produktion. I shopen fick vi smaka på deras Machir Bay. Bruchladdish styrde vi sedan kosan mot där vi bland annat mycket överraskande fick smaka på deras Octomore. Denna rökbomb satt fint innan det var dags att äta lunch i Port Charlotte. Denna by var i väl skick och stack ut om man jämförde med övriga byar på Islay. Lunchen intogs på The Port Charlotte Hotel. Maten var god men det var något rörigt där. Vi lyckade bland annat bli serverade grannbordets mat och te, samt att trots jag beställde först fick jag min mat näst sist. I vanlig ordning fick Micke sin mat sist! Wrap, lax och abborre satt fint. Håkan, Micke och Tomas valde i vanlig ordning var sin Ale till maten. Under hela resan han de smaka ett antal varianter av denna ölsort.    rsz_img_1671                                                                                                                                                     Dagens sista besök var på Bowmore. Vi fick intrycket att det var mycket mer kommersiellt än övriga ställe som vi besökte. Två sorter fick provas gratis, nämligen 12 åringen och Legenden. Alla övriga sorter var man tvungen till att betala för. Håkan provade en Springtide. Efter rundvanding i Bowmore´s utställning och shop gick vi till den lokala puben The Harbour Inn och tog en öl alternativt en kaffe.rsz_img_1748 På väg hem körde vi förbi området vid flygplatsen där Laphroig bryter torv för hand. Vi tog även en liten avstickare och kollade in öns enda golfbana —Machrie Golf Links . Det var tyvärr inte läge att spela där pga att den såg vattensjuk ut samt att även tidsbrist fanns som argument.

När vi kom tillbaka till Port Ellen påminde Lars-Göran oss andra att det var dags att planera kvällens middag. Utan honom hade vi andra missat att äta under turen. Tack LG !!!!!!

rsz_img_1751Idag fanns det inga lediga mattider på vårt eget hotell. Vi tog en whisky på Mickes och Lgs rum. Det var inte helt lätt att hitta till detta rum. Men till slut kom vi på att följa matosen i deras trappa så gick det hyfsat lätt att hitta dit. Middag fick vi istället intaga på The White Hart Hotel där för övrigt Malte´s seniorer hade bott på deras ena resa. Fish & Chips, haggis och hamburgare beställdes in. Till desserten valde jag och LG Lagavulin 16 år, Tomas och Håkan Bowmore 18 år och Micke Cuvee 407. Där med hade jag och LG på dessa två dagar provat whisky från alla nu aktiva destilleri på Islay. Kvällen avslutades med en strandpromenad till det nerlagda Port Ellen-destilleriet samt även till den närliggande mältningsfabriken.

Annons
Detta inlägg publicerades i Skottlandsresa, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till MALTE I SKOTTLAND 4 – 9 juni 2014 Dag 4

1. Lina skriver:

Grattis du är dagens vinnare i blogglotto! 🙂