Maltes resa till Skottland 3:e Juni – 7:e Juni 2016 Dag 4

6:e Juni 2016

Vi vaknade upp och konstaterade att idag var det Sveriges nationaldag. Av någon anledning har de flesta av oss lyckats att fira just denna dag utomlands tre år i rad. Började annars dagen med ännu en stabil frukost innan vi packade och checkade ut från Aberlour Hotel.

Hotel Aberlour

Eftersom Walkers kexfabrik ligger i Aberlour stannade vi till en stund och gick en runda i deras shop.Walkers En del av oss shoppade en del för att ta hem som gåvor. erSedan körde vi vidare till Speyside Cooperage, som ligger strax utanför Dufftown. Detta är ett tunnbinderi där de reparerar och tillverkar nya whiskytunnor. Vi hade bokat deras VIP-tur. Det första vi fick var varselkläder, skyddsglasögon och handskar. Sedan fick vi intyga att vi skulle följa en massa regler. Turen började med att vi fick se en film om bolaget och lite allmän info om whiskytunnor. Vår guide var tillbörjan lite strikt och stel. Hans namn var Ronnie Grant, Head Guide. Men när han märkt att vi ställde genomtänkta frågor, tinade han upp och ”släppte handbromsen”. Han blev riktigt trevlig och mycket intressant efter ett tag. tVi fick reda på att det låg 250 000 tunnor som låg och väntade på att få sig en genomgång.tt Att hamn mitt i produktionen endast någon meter från en cooper var intressant. Innan fick vi reda på att de får betalt per tunna, därför håller de ett högt tempo. eldVåra instruktioner löd: kom inte för nära, de stannar inte för något. Tydligen ska de vara skottlands bäst betalda arbetare. Micke försökte luska fram på hur mycket de tjänade. vinSvaret han fick: skriv på för fyra år så får du reda på det. Det är verkligen ett hårt jobb i högt tempo. Vår Gudie hade varit tunnbindare i 20 år och 21 år i sin nuvarande tjänst. Vi fick på nära håll se hur det gick till att när de eldar insidan av tunnorna. Detta görs för att få fram spännande smakar när whiskyn lagras i tunnan. När en tunna var reparerad provtrycktes den med vatten för att se om de höll tätt. Jag råkade fråga vad som händer om en tunna inte ät tät. Ronnie blängde på mig och svarade att det är inget som händer här. Om en tunna inte är tät, skickas den tillbaka till samma person som har varit inblandad innan. Dock får de inte betalt denna gång. Efter den intressanta turen hade de dukat en fika till oss. I denna ingick deras egen whisky som hade producerats på ett okänt destilleri. Vi fick äran att gissa var den kom ifrån. Vår guide sa dock direkt att han inte fick avslöja var den kom ifrån. Vi gissade Glen Grant, det syntes på honom att vi mycket väl kunde ha rätt………….

balrEfter turen körde vi till Craigellachie, Dufftown destilleri, Mortlach och Balvenie.fjhr Dessa destilleri hade inga shopar men foto kunde vi alltid ta. Därefter körde vi till Glenfarclas. rEtt av få destilleri som inte ägs av stora koncerner. Detta är familjeägt sedan sex generationer.hkjhr Detta var det enda stället på alla destilleri som vi besökte denna gång, som vi fick smaka gratis whisky. På vår förra resa på Islay fick vi smaka gratis på i stort alla ställe.hjhgjr Vet ej om policyn har ändrats över lag eller det är annorlunda i Speyside. Vi fick gå in i ett rum och smaka deras 15-årig. Helt plötsligt hamnade vi i ett sällskap som hade en guide med sig. Fick där lära oss en hel del om Glenfarclas. Detta provningsrum var tillverkat av inredningen till en gammal båt- mycket stiligt rum får jag säga. Därefter styrde vi skutan norrut till Elgin. dfjhfkkjkjrVägen dit gick mestadels på småvägar. Väl där käkade vi på The Ashvale innan vi besökte Gordon & McPhails kända whiskyshop. Denna oberoende whiskybuteljerare har funnits sedan 1895, hade mycket att erbjuda. Sedan drog vi vidare norrut till Lossiemouth som ligger vid kusten. Håkan och Tomas var här dagen innan, så det var inga problem att hitta. Det gick höga vågor på sjön och i luften kom det stridsplan om och om igen. Lossiemouth har nämligen en RAF-bas. Därefter började vi leta oss tillbaka till Aberdeen. När vi väl hade kommit hela vägen till Aberdeen så letade vi oss fram till vårt hotell – Mercure.jpjijoir Ett trevligt hotell som låg centralt. Rumsfördelningen denna natt blev att Micke och LG delade rum, Håkan körde eget och Tomas och jag själv delade rum. Vi tog sedan en promenad på stan och hamnade på The Filling Station, där vi åt kvällsmat. På denna måndagkväll var det väldigt ödsligt på på denna restaurang. Det var inte många bord som var upptagna på detta hyfsat stora ställe. Vet ej om det var för att de asfalterade utanför. Detta hördes dock inte in i restaurangen. Vet ej om detta börja bli lite tjatigt?— men vi hade fint väder även denna dag! Kvällen avslutade vi i vår hotellbar. ytifgcfDär hade de specialpris på Alfresco brunch 50.71. En whisky från The Scotch Malt Whisky Society. Det är en 25-årig whisky från Bladnoch. Jag citerar Tomas: En av de bättre whisky som jag har smakat på resan. Normalt pris var 20 pund för en dram, men denna kväll kostad den 5,5 pund. Resan klipp som konkurrera med Haggis köpet.

Detta inlägg publicerades i Aberlour, Balvenie, Dufftown, Glenfarclas, Gordon & McPhail, Mortlach, Speyside Cooperage och märktes , . Bokmärk permalänken.