Maltes resa till Skottland 3:e Juni – 7:e Juni 2016 Dag 2

4:e Juni 2016

Morgonen startade med en traditionell brittisk frukost. Planen för idag var att köra runt i omgivningen och besöka ett antal whiskydestilleri. Där efter hade vi bokat en rundtur på vårt lokala destilleri dvs Aberlour, med efterföljande whiskyprovning. 10Enligt vår gps hade vi cirka 7 minuter till Macallan. De höll på att bygga ett nytt destilleri. 7En enorm byggnad 1med ett böljande tak som säkert kommer att se häftigt ut när det blir klart. Misstänker att det kommer att dröja ett bra tag innan det är igång med full produktion. Här fanns ett enormt antal warehouses där whiskytunnorna ligger förvarvarade. Vi gjorde ett besök i deras whiskyshop. Här fanns många varianter som kostar stora pengar. Vi upptäckte att ofta är det billigare att handla på Systembolaget än i destilleriernas shopar. Det är mer om man kan hitta något som inte finns på bolaget som det kan vara intressant att slå till. Vi gick en runda utanför det gamla destilleriet.2 Efter Macallanbesöket körde vi till Cardhu. Det var en stor kontrast mellan dessa båda destilleri. Mindre, äldre och mer tradionellt.4 Det fanns betydligt fler varianter av whiskyn Cardhu än man kan hitta på Systembolaget. Cardhu är en viktig del i Johhny Walker. Nästa destilleri att besöka blev Tormore.5 Vacker och stilig byggnad som helt saknade shop/visitorcenter. Blev lite snabba foto innan vi körde vidare till Cragganmore. 6Här fanns det återigen en shop att besöka. Då många av destillerierna är ägda av jätten Diaego, var utbudet rätt så lika i många shopar. Vädret var verkligen på vår sida idag. Sol och vindstilla kan man inte klaga på när man är på brittiska öarna. Sedan gav vi oss ut på en härlig tur på småvägar med obefintlig trafik i en underbar miljö i bergen.12 På vägen tillbaka besökte vi Balindallocho, ett destilleri sidan om en golfbana. Detta nystartade destilleri blev fotograferat och sedan drog vi tillbaka till vårt hotell och ställde bussen. Håkan klarade dessa mil på ett galant sätt. Det märktes att han har blivit en rutinerad förare när det gäller det här med att köra på vänster sida. Lunchen intogs på vårt hotell. Fish & Chips intog merparten av folket. Vi bodde 500 meter från Aberlour destilleri. Det blev en lagom promenad efter lunchen. 15Rundturen startade med en genomgång av säkerhetsfrågor. Därefter fick vi följa alla stegen i produktionen. 20Veckan innan vårt besök hade de varit tvungna att stänga av en panna, då den hade börjat uppföra sig konstigt. Hade de inte stängt av denna panna, hade den riskerat att kollapsa. En ny panna väntades att komma på plats någon vecka senare. Kontenta av detta var att produktionen endast gick på halvfart vid vårt besök. Då Malte har varit på rundturer på whiskydestilleri förr, var det inte några speciella nyheter.25 Det som är unikt med Aberlours produktion är att de har två stycken torn som renar produktionsvattnet biologiskt innan det släpps tillbaka till ån. Guiden som vi hade kändes nervös och hade väldigt svårt att stå still. Speciellt Tomas hade svårt för denna person. Efter avslutad rundtur var det dags för whiskyprovningen. I provningsrummet stod denna även gång sex olika glas. 1 st newmake och 1 st 17-årig cask strength, 1 st 16-årig sherry variant, 1 st 10-åring, 1 st 16-åring samt 1 st a´bunadh, samtliga naturligtvis modell Aberlour. Det fanns mycket trevligt i dessa glas. Inte här heller kunde inte vår gudie stå stilla. Han marscherade runt bordet ett antal varv med klackarna ekande i rummet. A´bunadh är helt klart en trevlig whisky som här hade hård konkurrens med 17-årigen och 16-åring sherry variant. Efter turen blev det ett besök i shopen där Micke och Håkan köpte var sin Aberlour a´bunadh. Sedan drog vi till Mush Tun och släckte törsten med var sin öl. Eftersom vädret höll sig bra in på kvällskvisten gick vi en tur i skogen upp till ett vattenfall där Aberlour destilleriet hämtar sitt vatten.Vattenfall Det blev en vacker promenad på cirka 40 minuter tur och retur. På vägen hem stannade vi till i den lokala affären och bunkrade till morgondagens golfrunda. Kassörskan började prata med LG. Han uppfattade inte vad hon sade så jag berättade det för honom på svenska. Sedan började kassörskan prata tyska med LG! Middagen intogs på vårt hotell. Stek och spagetti och köttfärssås var det som gällde denna kväll. En del körde hela köret med tre rätter. Eftersom det hade varit lite liv på hotellet under natten efter ett bröllop, så var vi slitna och avslutade i hyfsat tid även denna kväll.

Detta inlägg publicerades i Aberlour, Ballindalloch, Cardhu, Cragganmore, MACALLAN, Tormore, Whiskyresa i Skottland, Whiskytrip och märktes , , , . Bokmärk permalänken.