Maltes resa till Skottland 3:e Juni – 7:e Juni 2016 Dag 3

5:e Juni 2016

Idag var det dags att göra golfdebut i Skottland för Micke, LG och jag själv. Tid var bokad på Dufftown golfklubb. Därför hade vi beställt extra tidig frukost denna dag. Vi hade erbjudet de andra två att gå caddy till oss, men de hade vänligt men bestämt avböjt detta erbjudande. Tomas och Håkan släppte av oss golfare vid golfbana.

Sedan körde de runt i området och lyckades att boka av följande whiskydestilleri: Longmorn, Glen Moray, Ben Riach, Craigellachie, Glen Grant och Glendullan. De körde även upp till Elgin och vidare till Lossiemouth som ligger vid kusten. På vägen dit var de med om en koincident. Tydligen var det en ko som gick mitt på vägen. Långa köer uppstod innan kon blev utjagad på närliggande fält. Väl framme i Lossiemouth tog de en promenad på stranden.KO Tomas lyckades att hitta en lämplig affär där de sålde Haggis på konservburk. Priset här var betydligt lägre än vad han hade hittat innan. Därför slog han till och köpte inte mindre än 24 burkar! Enligt hans uträkningar tjänade han 2250 kr på denna affär. En burk i Malmö kostar nämligen 115kr. Hans son har nu haggis för ett bra tag framöver.

När vi anlände till golfbanan var det släkt och låst vid just denna tid som vi hade bokat. Vi blev lite ställda för de andra hade precis kört iväg. Måste erkänna att jag började tvivla ett par sekunder på Mickes bokning. Vad hade gått fel? Tack och lov kom det en stund senare en person som kände till vår bokning. Vi hämtade ut golfklubbor, golfvagnar och stegade till första tee. Startern frågade om vi spelade golf i Sverige. I och med vi intygade detta fick vi spela från backtee som här var vit men längdmässigt mer påminde om gul hemma vid.golf12 De två första hålen gick ganska kraftigt uppåt och man började så smått tro att nu teeskulle banan börja plana ut. Plötsligt fick vi Micke syn på en golfbil upp i bergen! Det visade sig att hela banan låg på en bergssluttning.M golf Det var många höjdmeter upp och ner hela rundan. När vi gick ut var det molnigt och lite svalt men redan efter ett par hål hittade solen fram och det var ett fantastiskt väder resten av rundan. På 10:ans tee var det en helt otrolig utsikt över en hela dalen. Den gamle storspelaren Sam Torrance har uttalat att det är den vackraste utsikten från en tee på skottska banor. På denna tee trollade Micke fram en 5cl-flaska av Ardbeg 10år. Denna hade han sparat från resan för två år sedan. Den stod på hans och LGs rum på hotellet på Islay.Dufftown gk De hade vänligheten att dela med sig till mig också. Den smakade väldigt bra även om det var lite annorlunda att stå mitt i Speysides kärna och smutta på en rökig whisky. Ett av hålen var väldigt annorlunda då man slog rätt över förra greenen. De historiska resultaten blev: HO 89 slag, LG: 99 slag, MW: 119 slag, par var 68. Vi gav Dufftown golfbana höga betyg. Bra skicka och spännande utmaning. Denna bana hade anor från 1896. Solen tog hårt på oss där bl.a. Mickes panna såg ohälsosam röd ut. Höjdmeterna som vi avverkade tog också på krafterna. LG kände av sin bråkiga rygg. När vi hade lämnat tillbaka våra klubbor och betalt greenfee mm så anlände de andra lämpligt nog med bussen.

Vi körde till The Stuart Arms Bar & Restaurant i Dufftown och käkade. Det satt fint med en kall öl efter golfrundan.Bar Efter maten gick vi till The Whiskyshop Dufftown. Det var ett imponerande sortiment av whisky. Normalt när det finns whisky som kostar stora pengar brukar dessa stå i glasskåp. Här stod dyrgripar blandat med whisky med vanliga prislappar. Håkan köpte en Mortlach 21år. Sedan körde vi till Glenfiddich whiskydestilleriglenfiddich. Vi tog de obligatoriska korten och tog en rundtur i shopen. Här fanns också möjlighet att spendera hur stora summor som helst om man ville ha äldre whisky. Nästa stopp blev Glen Grant. Planen var att vi skulle fika här men de stängde kort tid efter vi anlände. Vi tog en snabb promenad i någon park som man egentligen skulle betala en slant för. Men vi slapp detta på grund av det var stängningsdags. LG var nu desperat efter kaffe. Vi löste problemet med att köra tillbaka till Aberlour och besöka det 4-stjärniga hotellet Dowans. hotelDär satt vi ute i solskenet i en trevlig miljö och tog var sin dricka. Vi bokade bord i restaurangen för kvällens middag. Tillbaka till vårt hotell för att lämna tillbaka bussen och slappa en stund på rummen innan vi gick tillbaka till Dowans Hotell. Här var det hög klass på maten. Tomas beställde en pizza med Haggis på. Han påstod att den smakade bra.

The Still Clubs klubbrum på Dowans hotell.

Detta hotell hade en egen whiskyklubb som gick under namnet The Still Club. Denna hade ett eget rum som hade cirka 500 olika flaskor whisky i glasskåp. Det gick att köpa vilken whisky man ville, så klart fanns här olika prisklasser. Följande whisky valde vi ut: HO: Tomatin Cu Bocan, TA: Jura Prophecy, HB: Dailvaine 16 år, LG: Glenfarclas 12år och MW: The perfect sip- Batch 1, 15 år. Det gick bra att sitta och dricka whiskyn i detta rum. Med den omgivningen, smakade whiskyn extra gått. Vi avslutade kvällen i vårt hotells bar. När vi summerade dagen var vi nöjda, ännu en dag med mycket skratt och allmänt trevlig stämning.

Detta inlägg publicerades i Dowans Hotel, Dufftown golfcourse, Glen Grant, Glenfiddich, The Still Club. Bokmärk permalänken.